perjantai 23. syyskuuta 2016

Näin laihdutaan - mokista huolimatta

Olen nyt laskeskellut kaloreita ja siis ottanut tän laihdutuksen ihan tosissani viime torstaista alkaen. 8 päivää on kulunut ja paino tippunut upeasti 1,8 kg. Painoin aamulla 75,7 kiloa. Hei mähän olen normaalipainossa ihan kohta!!!


Oli toi 1,8 kiloa sitten nestettä tai läskiä, se on mulle aivan sama. Olo on heti kevyempi, vatsa litteämpi, ja housut tuntuu hieman väljemmiltä. Mä tunnen joka solullani voivani paremmin ja mieli on pirteämpi. Tämä oli vasta alku ja kymmenisen kiloa on silti tavoitteeseen, mutta tämän viikon onnistuminen tsemppaa mua vielä tosi pitkälle.

Jos sinäkin haluat päästä hyvään alkuun pienillä muutoksilla ja silti elämästä nauttien, niin ota tästä vinkit talteen. Sinun ei tarvitse muuttaa kaikkia ruokatottumuksiasi kerralla. Sinun ei tarvitse kieltäytyä juhlista. Taikka vielä pahempaa mennä juhliin eväspurkkien kanssa. Ei edes haittaa, vaikka viikkoosi sattuisi harmittava ruokarepsahdus. Älä myöskään lähde treenaamaan verenmaku suussa. Jos et saa järjestymään aikaa liikunnalle vaan vietät sen mieluummin kotona vaikkapa lasten kanssa, niin älä silti luovuta. Jos minä pääsin urakassani alkuun, niin kyllä pääset sinäkin.


Oma viikkoni ei mennyt täysin nappiin, mutta se sujui suht helposti enkä yhtään epäile, ettenkö jaksaisi jatkaa samoilla menetelmillä vaikkapa tämän vuoden loppuun saakka. Olen ollut superdieetillä muutaman kerran ja voin sanoa, että niin rankka dieetti alkaa kyllä tökkiä jo ekan viikon jälkeen. Onneksi siis tuloksia voi saada aikaa hieman sallivammallakin tyylillä.

Oma viikkoni meni syömisten osalta näin:

Viikon aikana olen repsahtanut kertaalleen tosi pahasti. Silloin meni se 2000 kaloria kerralla ja koko päivän kalorisaalis ylitti merkittävästi kulutukseni. Seuraavana päivänä olo oli ällöttävä ja söin paljon normaalia kevyemmin. Menihän siinä muutama dieettipäivä tavallaan hukkaan. En kuitenkaan luovuttanut, vaan jatkoin dieettia ja hyvinhän tässä kävi. 

Olin aiemmin myöskin kosteissa juhlissa ja alkoholia tuli otettua ihan reippaasti. Hah, ja alkoholi muka pilaa dieetin. Oli kyse sitten herkuista tai alkoholista, niin mikään totaalikieltäytyminen ei musta ole mitenkään suositeltavaa. Siis ota sinäkin jos mielesi tekee. Jätä sitten jotain muuta syömättä sen hyvästä. 


Ruoaksi olen syönyt mm. kotitekoisia hampurilaisia ja pitsaa. Pääosin olen kyllä syönyt kevyesti esim lihakeittoa ja kaalilaatikkoa, mutta tärkeintä mielestäni on se, etten ole tehnyt omista ruoistani minkäänlaista numeroa, vaan syönyt ihan samaa ruokaa kuin muukin perhe. Olen satsannut siihen, että joka aterialla syön paljon salaattia. Jokaisella aterialla syön hieman hyvää rasvaa ja jotain proteeinia. Tarkistan aina, että syön tarpeeksi hiilihydraatteja joka päivä. Energiansaannistani suunnilleen 40 prosenttia tulee hiilareista. Olen huomannut, että mun keho ei vaan toimi hiilareita rajoittamalla, silloin mieliteot on ihan äärimmillään enkä kykene vastustamaan kiusausta. Oikeesti mun ekan viikon onnistumisen takana on kolme ihan perusjuttua: lautasmalli, kaikkea kohtuudella ja ruokarytmi.

Siitä liikunnasta vielä. Se ei ole mitenkään pakollista, mutta kyllä se mukavasti kasvattaa päivän kalorikulutusta, jolloin kalorit on tosi paljon helpompi jättää vajaalle. Itse käyn juoksemassa iltaisin pimeällä kun lapset on jo menneet nukkumaan. Siis välillä oikeesti vasta kymmenen aikoihin illalla. Lenkit on 20-60 minsaa pitkiä ja tahti sellainen helpohko. Jokainen tietää itse, mikä vauhti on itselle sopiva. Sellainen, ettei päästä itseään liian helpolla, mutta jolla kuitenkin jaksaa. 

Toiset meistä tykkää ehdottomista ohjeista, toiset tällaisesta rennommasta tyylistä. Mun painonpudotus saattaa olla hidasta, mutta ainakaan en koe luopuvani yhtään mistään. Paitsi tietysti ylipainosta! Meneekö teidän mielestä metsään vai oletteko samoilla linjoilla? Olisi ihana kuulla muiden vauvakiloja pudottavien mammojen kokemuksista.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti