torstai 18. kesäkuuta 2015

Juhannukseen jännitystä

Mua oikeesti ahdistaa ajatus juhannuksen viettämisestä kotona kaupungissa. Kuinka tylsää, kun ei ole rantasaunaa ja uintimahdollisuutta heti omassa pihassa. Vaikka me asutaan tällaisessa rauhallisessa "puutarhakaupunginosassa" Tampereella ja veden ääreen on vaan kilometri, niin silti kaupungin tunnelma juhannuksena on lähinnä kuollut. Tai niin ainakin oletan, ei ole kokemusta. Lisäksi kotona on hankalampi rentoutua, kun aina olisi jotain, mitä pitäisi tehdä.


Me nyt tässä tunnustellaan miehen kanssa uskallettaisiinko lähteä joko mun vanhempien mökille Pohjois-Savoon tai miehen perheen luokse maalle Päijät-Hämeeseen juhannukseksi. Me kumpikin haluttaisiin lähteä ja poitsu varmasti mielellään näkisi isovanhempia. Juhannuksena laskettuun aikaan on kuitenkin enää alle viikko. Tiedän, että on sitä synnytyssairaaloita ympäri Suomea, mutta TAYSissa mä oon käyny kaikki seurannat, siellä on mun toivomukset synnytyksen kulun suhteen ja mun edellinen synnytyskokemus (kauheus) tiedossa. Tuntuisi niin paljon turvallisemmalta saada lapsi TAYSissa. Paha vaan luottaa siihen, että TAYSiin asti kerkiäisi jos synnytys käynnistyisi reissussa tai varsinkaan siihen, että mulle olisi selvää kuskia käytössä.


Keskiviikkona mulla oli viimeinen neuvolakäynti. Pyysivät soittamaan uudelleen kun olemme kotiutuneet vauvan kanssa. Neuvolantädin mielestä vauva ei ole vielä lähtökuopissaan, eli ei kiinnittynyt, mutta uudelleen synnyttäjällä kiinnittyminen ei välttämättä tapahdukaan ennen kuin synnytys on jo käynnissä. Samoin  kohdunsuun tilanne on just sellainen hieman auennut ja kohdunkaula lyhentynyt jo aikaa sitten niinkuin tavallista uudelleensynnyttäjillä. Niiden perusteella ei voi päätellä mitään lähestyvän synnytyksen ajankohdasta. Spekulaatiot käy kuumina sen suhteen, kuinka todennäköisesti vauva päättää syntyä juuri juhannuksena. Voi miksei vauva voinut syntyä jo.


Jos olisin järkevä ja rationaalinen, niin kyllähän me kotiin jäätäisiin, mutta kun tekisin ratkaisuni mieluummin fiilispohjalta, niin todellakin lähdettäisiin. Juhannushan menee ihan ohi, jos vaan möllötetään kolmisin kotona. Kaikki tututkin on häipyneet jonnekin kauemmas juhannusta viettämään.


Postauksessa fiiliskuvia parilta viime kesältä mökiltä. Oikein hyvää juhannuksen odotusta kaikille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti