torstai 6. helmikuuta 2014

Ajatuksia ruokavaliosta

Kuten mä tuohon edelliseen postaukseen kirjoitin, niin mulla on edelleen suuria ongelmia noudattaa ruokavaliota. Minulla siis on ihan oikea personal trainerin tekemä ruokavalio, millä mun pitäisi onnistua polttamaan läskiä kokematta nälkää ja ilman että lihakset katoaa minnekään. Ruokavalio koostuu ihan normaaleista raaka-aineista, joita saa jokaisesta pienestä lähikaupastakin. Ei sen noudattamisessa pitäisi olla mitään ongelmaa. Paitsi että on ihan tylsää syödä joka päivä samoja ruokia. Mä taidan soveltaa jokaista ateriaani jollain lailla, jolloin epäilemättä se rasvanpolttovaikutus ei ihan niin tehokas olekaan.

Lounas:
niin ja niin monta grammaa kanaa/kalkkunaa/naudan paistijauhelihaa. Hieman riisiä/perunaa/pastaa, vapaasti vihanneksia.

Päivällinen: vähän enemmän kanaa/kalkkunaa/naudan paistijauhelihaa. Hieman riisiä/perunaa/pastaa, vapaasti vihanneksia.

Ja siis sama setti päivästi toiseen. Jos mä syön kanaa, syön aina kokonaisia fileitä. En mä punnitse ja pilko niitä sopiviksi. Enkä oikein keksi, miten paistetusta jauhelihasta saisi minkään makuista, ilman että laittaa siihen esim creme bonjouria tai valmiin taco-mausteseoksen sekaan. Onkohan se sallittua?

Vapaasti vihanneksia saa mun mielikuvituksen vauhtiin. Mä laitan melkein aina jotain lämpimiä kasviksia sen lihan kyytipojaksi. Uunijuurekset on ihan mun herkkua. Eri asia on, onko juurekset vihanneksia? Entä onko ne pakastealtaan valmiit kasvisseokset sallittuja? Mä tykkään tosi paljon esim Finduksen Yrttisistä uunikasviksista, mutta niissä taitaa olla mausteiden lisäksi jonkin verran öljyäkin. Mä yritän kovasti vakuuttaa itselleni, ettei sen oo väliä missä muodossa ne kasvikset nauttii, korkeintaan siinä jarruttaa omaa projektiaan, muttei se niihin kaadu.

Eniten mun dieetissä harmittaa, ettei siinä ole kalaa. Lohta. Mä syön sitä siitä huolimatta, punnitsematta. Kuinkahan paljon menee kalorit yli? Ainakin tää vanha kuva mun sapuskoista näyttää musta paitsi herkulliselta niin myös terveelliseltä, mutta eipä kuulu dieettiin. Pah.


Sortumisia ruokavaliosta mulla tulee näiden soveltamisien lisäksi onneksi enää harvemmin. Mä olen tehnyt päätöksen, että ois vaikka kuinka nälkä ja kiire, niin aina teen ruoalla salaatin. Kyllä ottaa päähän joskus, kun jääkaapissa ei olekaan valmiin salaatin jämiä, ja silloin sen salaatin tekemiseen tuntuu menevän ikuisuus. Koitan aina muistuttaa itselleni, että kyllä sen salaatin saa valmiiksi miltei samassa ajassa kun muu ruoka lämpiää mikrossa. Kun sitten lautasen täyttää salaatilla ja niillä muilla lämpimillä kasviksilla, saa syötyä tarpeeksi jolloin illalla ei niin teekään mieli napostella.


Mun dieetissä aamupala on myöskin aina sama. Kaurapuuro, soijalesitiini, rasvaton raejuusto ja marjat/marjakeitto. Oon syönyt tätä ihan samaa aamupuroa jo pari vuotta lähes jokainen aamu, mutta se ei vieläkään ole alkanut tökkimään. On tosi hyvää, täyttävää ja pitää nälän pois seuraavat 3 tuntia. Perfect!


Kahvi on kyllä oikeesti kielletty, mut hei kuka yöt valvova äiti muka tulee toimeen ilman kahvia. Käytän sen kanssa eläkeläistabuja ja rasvatonta maitoa. Ei kovin paha. Paitsi että mä juon kahvia 3 isoa mukia joka päivä...


Tänään mä menen salille spinning-tunnille. Oikeesti pitäisi keritä tekemään salitreeni samalla kertaa, mutta aina vaan ei ole aikaa. Eikä alle 1 vuotiaat voi olla lapsiparkissa kuin 1,5 tuntia. Katsotaan kuin mamman käy, tsemppi ainakin on kova.

Kivaa torstai-iltaa kaikille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti